Malakka dag 1

31 mei 2016 - Melaka, Maleisië

Vandaag aangekomen in Malakka, een historische stad. In 1500 bezet door de Portugezen, in 1600 door de Nederlanders die het in 1800 aan de Engelse gaven. In 1946 werd het weer Maleisisch. Tot zover de historie in een notendop, ik ben er van overtuigd dat er veel meer over te vertellen is maar dat zoeken jullie maar op :-)

Door deze rijke  historie is het een stad waar enorm veel te zien is, enorm veel verschillende bouwstijlen met veel Nederlandse invloeden. Erg leuk om doorheen te wandelen, en de eerste dag ook al veel gezien.

Was trouwens weer een dag met leuke onverwachte ontmoetingen. De eerste was vlak achter ons hotel, daar zit een sportschool waar enorme beelden van een bodybuilder voor staan. Je snapt het... Tijd voor een paar flauwe foto's (zal ze posten) Terwijl we foto's aan het maken waren kwam er een oud mannetje aangewandeld en raakte we aan de praat. Wat blijkt, de beelden waren van hem toen hij 19 jaar oud was. Hij had een carrière als bodybuilder en had de titles van mr. Universe, mr. Azië, mr, Maleisië en mr. Malakka. Inmiddels 84 jaar en heeft een nogal een grote sportschool als hobby, waar hij de jongeren laat sporten voor weinig geld. De kennismaking met sport vind hij belangrijker dan het inkomen. Vervolgens werden we binnen gevraagd  voor een korte rondleiding door zijn kantoor om al zijn prijzen en onderscheidingen te zien. Als ls hoofdprijs kregen we een foto van hem mee als 19 jarige jongen die voorzien was van zijn handtekening!  Echt deze ontmoetingen zijn de pareltjes van de dag!

Vervolgens liepen we door een straatje op zoek naar een plek om wat te eten. Plots stopte een auto naast me en vroeg iets over Malakka beach, ik dacht dat  ze de weg vroeg of zo dus keek naar Perry. Die stapte vervolgens in de auto waarop ik riep " Per, we gaan toch niet zo maar een auto in ". Bleek dat deze mevrouw bij het hotel hoorde (had ik even gemist) en ze gaf ons nog een rondleiding door Malakka met een mooie tussenstop bij een moskee aan het strand. Ze heeft ons vervolgens weer keurig afgezet voor het restaurant  waar we in eerste instantie wilde gaan eten.

Begin al aardig de Nederlandse prijzen los te laten, het restaurant waar we wilde gaan eten was behoorlijk duur. Jawel, 20  ringit voor een groente gerecht. Echt veel geld Vooral als je het gaat omrekenen, € 4,80  :-) :-) dus als echte Hollanders weer opgestaan en verder gezocht naar ander restaurant. Uiteindelijk geëindigd bij een echt Chinees tentje waar de maaltijd 6 ringit was ( €1,44) alleen verkochten ze daar bier, wat de maaltijd uiteindelijk weer duurder maakte :-)

Morgen weer op stap, dan rondstruinen door de Nederlandse wijk!